גלאי עשן ואש – כל מה שרציתם לדעת

מערכת גלאי עשן ואש | חברת מיקוד | גילוי אש

מערכות גילוי אש אוטומטיות, בשילוב עם אלמנטים אחרים של תכנית חירום ופינוי, יכולות להפחית באופן משמעותי נזקי רכוש, נזקי גוף ואובדן חיים.

מערכות גלאי עשן ואש – המדריך השלם

מערכות גלאי עשן ואש אוטומטיות, בשילוב עם אלמנטים אחרים של תכנית חירום ופינוי, יכולות להפחית באופן משמעותי נזקי רכוש, נזקי גוף ואובדן חיים. הפונקציה העיקרית שלהן היא לזהות במהירות התפתחות אש ולתת התראה לאנשי הבניין והאנשים האמונים על מקרי חרום. מערכות גילוי אש אוטומטיות אמורות לעשות זאת על ידי שימוש בגלאי אש אלקטרוניים לגילוי עשן, חום, או להבות אש ומתן אזהרה מוקדמת.

איך גלאי אש עובדים?

גלאי אש חשים אחד או יותר מתוצרי האש. שלושת הגלאים הנפוצים ביותר הם: גלאי עשן, גלאי חום וגלאי להבה.

גלאי עשן

גלאי עשן מזהה את חלקיקי העשן, הגלויים או הסמויים של השריפה. שני הסוגים העיקריים של גלאי העשן הם גלאי יינון וגלאים פוטואלקטרים.

גלאי יינון

גלאי היינון מכילים מקור רדיואקטיבי קטן המשמש לטעינת האוויר בתוך תא קטן. האויר הטעון מאפשר לזרם קטן לעבור בתא ולהשלים מעגל חשמלי. ללא עשן – המקור הרדיואקטיבי של גלאי היינון טוען את האוויר בתוך התא והזרם עובר במעגל החשמלי. כאשר עשן נכנס לתא, המקור הראדיואקטיבי מפסיק לטעון את האויר, הזרם נפסק והאזעקה מופעלת.

גלאי גילוי עשן אלה מגיבים במהירות לחלקיקים קטנים מאוד של עשן (גם כאלה שלא נראים לעין בלתי מזוינת) מלהבות או שריפות חמות מאוד, אך הם עלולים להגיב באיטיות לעשן סמיך הקשור לשריפות בטמפרטורה נמוכה.

גלאים פוטואלקטרים

בגלאי עשן פוטואלקטרי, יש מקור אור וחיישן תאורה. הם מסודרים כך שהקרן ממקור האור לא פוגעת בחיישן התאורה. כאשר חלקיקי עשן נכנסים לנתיב האור, חלק מהאור מפוזר ומנותב אל החיישן וזה גורם לגלאי להפעיל אזעקה. גלאים אלה מגיבים במהירות לחלקיקי עשן הנראים לעין משריפות בוערות, אבל הם פחות רגישים לחלקיקים הקטנים יותר הקשורים בשריפות לוהטות או חמות מאוד.

גלאי חום

בגלאי חום משתמשים בתנאי סביבה מלוכלכים או באיזור שמיוצר בו עשן סמיך. גלאי חום עלולים להיות פחות רגישים, אבל הם מתאימים יותר מאשר גלאי עשן בסביבות אלה. גלאי החום הנפוץ ביותר מהגיב לשינוי טמפרטורה גדול או לטמפרטורה קבועה שנקבעה מראש.
בגלאי חום משתמשים בסט של נגדים רגישים לטמפרטורה שנקראים תרמיסטורים. ההתנגדות שלהם יורדת ככל שעולה הטמפרטורה. משתמשים בתרמיסטור אחת אטום ומוגן מטמפרטורת הסביבה ואילו השני חשוף. עלייה חדה בטמפרטורה מפחיתה את התנגדות התרמיסטור החשוף וזה מאפשר זרם גדול בגלאי שמפעיל את האזעקה.

גלאי להבה

גלאי להבה הם התקנים הרגישים לסוגים מסוימים של אור (אינפרא-אדום, גלוי, אולטרה סגול) הנפלטים על ידי להבות בעת השריפה. כאשר הגלאי מזהה אור מאש, הוא שולח אות להפעלת אזעקה.

באיזה גלאי אש להשתמש?

יש לבחור גלאי אש לפי מאפייני החומרים שיכולים להישרף ולפי הטבע של המקום.

גלאי עשן

גלאי יינון או גלאים פוטואלקטרים נועדו לזהות אש במהלך השלבים המוקדמים שלה ולענות על הצרכים של רוב האזורים המכילים בעיקר עץ, נייר, בד, וחומרים פלסטיים. בעת בעירה, חומרים אלה מייצרים תערובת של סוגי עשן המכילה חלקיקי עשן קטנים וגדולים. גלאי עשן מתאימים ל:
אזורים מקורים עם תקרות נמוכות כמו משרדים, ארונות, ושירותים.
אזורים יחסית נקיים עם כמויות מזעריות של אבק ולכלוך.
אזורים המכילים דלקים מוצקים כמו עץ, נייר, בד, וחומרים פלסטיים.

הערה: במקומות מסוימים גלאי עשן לא מתאימים בשל הפוטנציאל לאזעקות לא רצויות – אזורי עבודה, מטבחים, מדרגות, פירים, מקומות עם זרימת אוויר גבוה, אזורים מאובקים או מלוכלכים וגם אזורים מחוץ לבניינים.

גלאי חום

גלאי חום הוא אידיאלי עבור אזורים שבהם יש גזים ונוזלים דליקים או כל אזור שבו אש תגרום במהירות שינוי גדול בטמפרטורת הסביבה. גלאי חום מתאים גם ל:

סביבות מלוכלכות, מאובקות או מעושנות.
אזורים מקורים ללא רוחות שיכולות למנוע מהחום להגיע לגלאי.
אזורים שבהם יש כמויות גדולות של אדים, גזים.
אזורים שבהם חלקיקי בעירה נמצאים בדרך כלל, כמו במטבחים, חדרי תנור, חדרי שירות, ומוסכים או איפה שיש תנורים, כיריים או גזי פליטה של כלי רכב.

גלאי להבה

גלאי להבה טובים ביותר להגנה:

באזורים עם תקרות גבוהות ובמרחבים פתוחים כמו מחסנים ואולמות.
באזורים לא סגורים או סגורים למחצה שבהם רוחות יכולות למנוע מעשן מלהגיע לגלאי חום או עשן.
אזורים שבם שריפות בוערות יכולות להתפתח במהירות כמו ייצור פטרוכימי, אזורי אחסון דלק, חנויות צבע, ועוד.
סביבות שאינן מתאימים לסוגים אחרים של גלאים.

הגנה על גלאי אש

גלאים המותקנים בחוץ צריכים להיות מוגנים ממזג האוויר ומסביבות מאכלות. לגלאים שכאלה יש לספק חופה, מכסה, או הגנה מתאימה אחרת (כמו ציפוי שאינו נאכל).

כל הגלאים חייבים להיות מותקנים בצורה מאובטחת למשטח מוצק שמונעת מהם להפעיל לחץ או מתח על חוטים או צינורות מחוברים.

הנחיות כלליות להצבת גלאי אש

  • שים גלאי אחד לפחות בכל חדר, באזור אחסון ומסדרון. ייתכן שתצטרך יותר מגלאי אחד לחדר. לכל גלאי יש טווח גילוי המוגדר על ידי היצרן. לדוגמא, אם לגלאי שלך טווח גילוי של 30 מטר, התקנת גלאים תעשה עם מרווחים של לא יותר מ -30 מטרים.
  • מניחים את הגלאי קרוב למרכז התקרה ככל האפשר. רק גלאי אחד נדרש בחדר או חלל.
  • שים גלאי אחד לפחות בכל ארון, מעלית ופיר מעלית שירות, חדר מדרגות, וחללים סגורים אחרים.
  • הנח גלאי בחלק העליון של כל חדר מדרגות.
  • מניחים את כל גלאי העשן לפחות שלושה מטרים ממאווררי תקרה.

תחזוקה ובדיקות

לאורך זמן, אבק, לכלוך, וחומר זר אחר יכולים להצטבר בתוך אלמנטי החישה של גלאי. כתוצאה מכך רגישות הגלאי מופחתת וזה מגביל את כמות זמן ההתרעה שניתנת במהלך שריפה. גלאים מלוכלכים או מאובקים יכולים גם לגרום לאזעקות לא רצויות שיכולות להפחית את רגישות הדיירים למערכת האזעקה או לייצר התנהגות חמורה יותר כמו ניתוק המערכת לגמרי.

כדי למנוע תקלות ואזעקות לא רצויות ולוודא שמערכת גילוי אש שלך תבצע כצפוי במקרה של שריפה, יש לפעול לפי ההוראות הבאות:

  • להפעיל את מערכת גלוי אש במצב עבודה. וודא שהמערכת תמיד מופעלת למעט זמן של תיקונים או תחזוקה
  • לבדוק ולהתאים את גלאי האש ואת מערכת גילוי האש כולה לעתים קרובות. יש לוודא שהמערכת פועלת בצורה נכונה ולשמור על אמינות. גלאים שנמצאו לא אמינים ו / או עם רגישות מופחתת יש להחליף או לנקות.
  • לשכור איש שירות מוסמך, לשמור ולבדוק את מערכת גילוי האש, כולל ניקוי והתאמות רגישות הנדרשות
  • לנקות את גלאי האש מאבק, לכלוך או חלקיקים אחרים במרווחים תקופתיים כדי להבטיח פעולה תקינה שלהם
  • כל ציוד גילוי האש חייב להיות מוחזר למצב פעולה רגיל בהקדם האפשרי לאחר בדיקה

חברת מיקוד וגילוי אש

חברת מיקוד מתכננת, מתקינה ומתחזקת מערכות גילוי אש לבית ולעסק. החברה מתאימה את המערכת לאופי המקום. החברה מתקינה מערכות גילוי אש לארונות חשמל, לחדרי מחשבים, למנדפים במטבח המוסדי, לבתי חולים ועוד. החברה מקפידה ומתחייבת לרמה טכנולוגית גבוהה ללא פשרות ואמינות מקצועית. החברה מוסמכת על ידי מכון התקנים ויש בה אנשי מקצוע מובילים.

מיקוד אבטחה תקשורת ובטחון 

לתיאום פגישת ייעוץ

    מעדיפים להשאיר פרטים טלפונית? לתאום פגישה 1700-502-501

    chevron_left לקבלת ייעוץ ללא עלות