כללי התנהגות ויצירת תוכנית פינוי חירום בשריפה

מערכות גילוי אש ועשן מתקדמות

מרכיב מהותי ביכולת להתמודד עם שריפות, בדרך המובילה לכמה שפחות נזקים בנפש וברכוש, הוא תוכנית בטיחות באש השמה דגש על כללי התנהגות בעת שריפה ועל תוכנית פינוי חירום מפורטת. להיות מוכנים למקרה של שריפה בהתאם לדרישות החוק בכדי למנוע שריפה בבית העסק, רשות הכבאות הוציאה שורה של תקנות ותקנים שיש לעמוד בהם, הנדרשים גם לקבלת […]

מרכיב מהותי ביכולת להתמודד עם שריפות, בדרך המובילה לכמה שפחות נזקים בנפש וברכוש, הוא תוכנית בטיחות באש השמה דגש על כללי התנהגות בעת שריפה ועל תוכנית פינוי חירום מפורטת.


להיות מוכנים למקרה של שריפה בהתאם לדרישות החוק

בכדי למנוע שריפה בבית העסק, רשות הכבאות הוציאה שורה של תקנות ותקנים שיש לעמוד בהם, הנדרשים גם לקבלת וחידוש רישיון עסק. כיום ניתן להפיק את הדרישות דרך תוכנת שלהבת, המתייחסת לכל כללי ומערכות הבטיחות החלים על העסק. האמצעים כוללים בין היתר מערכות לגילוי עשן ואש, ארונות כיבוי, אמצעי כיבוי ידניים או אוטומטיים, מערכות מתזים, שילוט נאות, אמצעים לפינוי עשן, מערכת חשמל תקינה ועוד. כמו כן, בכדי לוודא התנהלות נכונה בעת שריפה, רשות הכבאות פרסמה כללי התנהגות לאור ניהול של תוכנית פינוי חירום מהירה ויעילה. אלו כללים שחשוב ליישמם במקומות עבודה.

על מנת לעמוד בהצלחה בדרישות מכבי האש ולדעת כיצד להתנהל בעת שריפה, חשוב להפיק תוכנית בטיחות באש עם יועץ בטיחות באש מוסמך. היועץ מטעמנו יבחן את נתוני המקום ויבחר עבורו בהתאם לדרישות החוק אמצעי מניעה ומיגון בסטנדרטים הגבוהים ביותר. כמו כן, בחינה זו כוללת יצירת תוכנית בטיחות באש מפורטת, הסברתה והטמעתה בארגון. תוכנית כוללת בין היתר ניהול נכון של מצב שריפה, יצירת נתיב מילוט והכרתו לעובדים, ועוד.


מסלול מילוט מוכר וידוע מראש במקרה של שריפה 

במידה ושריפה מתחילה לצאת משליטה, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לפנות כמה שיותר מהר את כל השוהים במבנה. אי לכך, כדי להיות מוכנים לקראת שריפה יש צורך בתוכנית פינוי מפורטת ויעילה שניתן ליישמה במהירות ובקלות, ושתהיה מוכרת לכל הנוגעים לדבר. תוכנית זו מבוססת על מסלולי מילוט עם שלטי ומפות מילוט לשימוש השוהים במקום ועבור כוחות ההצלה, אותם לתכנן מראש.

מסלול המילוט מיועד לכוון את השוהים במבנה במקרה של שריפה באופן הפשוט והמהיר ביותר למרחב הפתוח, גם אם אינם מכירים אות המסלול. לא אחת ניתן לכוון אנשים אל המסלול באמצעות מערכת כריזה. כמו כן, חשוב שאנשים השוהים באופן קבוע במבנה יכירו מראש את מסלולי המילוט, כך שיוכלו לפנות את עצמם ואחרים כמה שיותר מהר, מבלי שידרשו לחפש יותר מידי אחרי שילוט מואר מתאים.

בנוסף לכך, מפות המילוט נדרשות להיות מותקנות במקומות גלויים לעין, וצריכות להיות עמידות, ברורות ופשוטות להבנה, בעודן מסייעות למתבונן בהן להבין היכן הוא נמצא במבנה. המפות יאפשרו לאנשים הנמלטים מהשריפה למצוא בקלות את דרכם החוצה, מבלי להתבלבל, דרך מסדרונות ודרך דלתות החירום.

 מסלול המילוט עצמו  נדרש להיות כמה שיותר בטוח ומוגן בפני אש, עם דרך מרכזית שקל לזהותה. בנוסף, במסלול צריכים להיות הסדרים לאנשים בעלי מוגבלויות, ילדים וקשישים,  ויושם דגש מיוחד על מסלולי מילוט במקומות בהם קיים סיכון גבוה לשריפה.


הליך פינוי וכללי התנהגות בעת שריפה 

מלבד הכנת השטח, הליך הפינוי במקרה של שריפה נדרש להיות מוכר וידוע מראש, וצריכים להיות אנשים האחראים על ניהולו הנכון. אנשים אלו צריכים להכיר את הסדר הנכון של הפעולות, כולל פינוי אנשים למקום מבטחים, כיבוי מכשירים ומערכות המעודדים את השריפה ויצירת קשר עם כוחות הכיבוי וההצלה, ובמידה וניתן – הגנה על רכוש במקום.

אי לכך, יש צורך לקיים הדרכות שוטפות במקום התעסוקה לגבי התנהלות נכונה במקרה של אש, כאשר מרבית האנשים יונחו לעזוב את המקום דרך נתיבי המילוט, וקומץ של אנשים שיש להם אחריות נוספת כמו הפעלת אזעקה, במידת האפשר ניסיון כיבוי שריפה עם מטפים ואמצעים נוספים, דיווח על המצב לכוחות הכיבוי וההצלה, כיבוי מערכות שונות וכדומה.


כללי התנהגות במקרה של שריפה בבית 

לצד מקום העבודה, בו נדרשים להיות כללי התנהלות ברורים במקרה של שריפה, אנשים צריכים לדעת גם מה לעשות במקרה של שריפה בבית. בין היתר מומלץ לפעול בהתאם לכללי ההתנהלות הבאים:

  • גם בבית חשוב להתקין מערכות גילוי עשן ואש ולהיות מצוידים באמצעי כיבוי כמו מטפים או מערכת נתזים.
  • מידה והשריפה עדיין קטנה יש לזהות את מקורה, אחרת יש לפעול קודם כל לפינוי ולהצלת חיים ולהתקשר מיד לכוחות הצלה. חשוב לדעת שגם עשן מהווה סכנת חיים ויש לצאת מהמתחם הסגור לאוויר פתוח.
  • אם מקור השריפה בחשמל יש לדאוג לניתוק אספקת החשמל לבית ולנסות לכבות את האש עם מטף כיבוי את מגבת יבשה, ולא לערב בניסיון הכיבוי מים.
  • אם מקור השריפה בסיר עם שמן בוער יש לכסות את הכלי עם מכסה או כל אמצעי יבש ולא דליק אחר, ולנתק את אספקת הגז.
  • בעת יציאה מדירה בוערת יש לנסות לסגור את דלת הכניסה, אך לא לנעול אותה.
  • מרגע היציאה המבנה אין לנסות לחזור אליו, ויש להישאר ליד המבנה כדי לספק מידע לכוחות הכיבוי.


התנהלות במקרה של התמודדות עם עשן ואש 

הכנה לקראת שריפה כוללת גם הדרכה להתנהלות נכונה במקרים שצריך להתמודד ישירות עם עשן ואש. המצבים הבאים נכונים לכל מקום, בין אם בתי עסק, מקום ציבורי או בית מגורים:

  • במידה והיציאה מהמבנה לא אפשרית צריך לרכז את כל השוהים בדירה במקום שיש בו אוויר נקי, לסגור את הדלת, לפתוח או לנפץ חלון לכניסת אוויר, ואם צריך להניח בד רטוב על אברי הנשימה. יש לצעוק ולנופף לעזרה ולחכות לכוחות ההצלה, ולא לנסות לקפוץ מקומה גבוהה.
  • במקרה שקיים עשן במקום בו עוברים או שוהים, יש לרדת לרצפה ולזחול עד הגעה למקום עם אוויר יחסית נקי.
  • אם השריפה פורצת בחדר המדרגות אין לנסות לרדת במדרגות או במעלית. יש  להישאר במקום בו שוהים עם דלת סגורה ולנסות למנוע חדירת עשן ואש לדירה באמצעות שמיכות או מגבות רטובות.
  • במקרה ואש אחזה בבגדים יש להתגלגל על הרצפה בניסיון לכבותם, ולהגן עם הידיים על הפנים. את הפעולה הזו יש לבצע גם את נתקלים באדם בוער, לצד עטיפתו בבד בכדי לחנוק את האש.


להכנת תוכני פינוי במקרה של שריפה ולהתקנת מערכות גילוי וכיבוי אש בעסק או בבית, צרו קשר עם חברת מיקוד תקשורת ובטחון בטלפון
04-8407001

לתיאום פגישת ייעוץ

    מעדיפים להשאיר פרטים טלפונית? לתאום פגישה 1700-502-501

    chevron_left לקבלת ייעוץ ללא עלות