מניעת שריפות בבית ובעסק

מתקין מערכת גילוי אש

כל אדם מעוניין שסביבת מגוריו ועבודתו יהיו כמה שיותר בטוחות בפני מפגעים ונזקים שונים, בין היתר בפני שריפות. וכמו סיכונים אחרים, הדרך להתגונן נגד מפגעי אש מתחילה בניסיון למנוע אותם. אז כדי לעזור לכם למנוע שריפות בבית או בעסק, לפניכם רשימה של בדיקות והמלצות. לעמוד בדרישות של רשות הכבאות מניעת שריפות מתחילה בעמידה בדרישות של […]

כל אדם מעוניין שסביבת מגוריו ועבודתו יהיו כמה שיותר בטוחות בפני מפגעים ונזקים שונים, בין היתר בפני שריפות. וכמו סיכונים אחרים, הדרך להתגונן נגד מפגעי אש מתחילה בניסיון למנוע אותם. אז כדי לעזור לכם למנוע שריפות בבית או בעסק, לפניכם רשימה של בדיקות והמלצות.


לעמוד בדרישות של רשות הכבאות

מניעת שריפות מתחילה בעמידה בדרישות של רשות הכבאות, שהינן גדר חובה עבור עסקים לקבלת רישיון עסק. בימינו רשות הכבאות עובדת עם תוכנה ייעודית לעסקים, המכונה שלהבת. התוכנה מפרטת את כל דרישות הבטיחות באש לקבלת אישור. בין היתר, התוכנה מפרטת את סוגי מהערכות שיש להתקין בעסק, לרבות מערכות לגילוי עשן ואש, מערכות ספרינקלרים, אמצעים נדרשים לפינוי של עשן, אמצעים ידניים לכיבוי שרפות כמו מטפים, שילוט ייעודי שפולט אור, וכן בדיקות שונות שיש לבצע כגון בדיקות מערכות מיזוג, מערכות חשמל ועוד.

לחברתנו יש את כל הניסיון, הידע והכלים הנדרשים בכדי לעמוד בדרישות רשות הכבאות ולספק כל אישור נדרש. אך אנו מסייעים לעסק בקבלת רישיון ובהבטחת סביבת עבודה שמונעת שריפות ככל הניתן. במידה והן קורות, המערכת יכולה להתמודד עימן על הצד היעיל ביותר.


לפנות ליועצי בטיחות אש מקצועיים

כדי ליצור סביבת עבודה או סביבת מגורים כמה שיותר בטוחה מפני שריפות, מומלץ לפנות לקבלת סיוע מיועץ בטיחות אש מקצועי. את השירות אנו מספקים לגורמים שונים במשק, בין אם מדובר במפעל או חברה גדולה, אתרי בניה, מוסדות חינוך וציבור, בנייני מגורים, ועוד. יועץ בטיחות באש יבסס קודם כל את שירותיו על דרישות התקן והחוק בישראל, לצד בחינת נתוני העסק והמקום מתוך שאיפה לייצר סביבה ברמה הגבוהה ביותר של בטיחות באש.

כמו כן, יועץ הבטיחות יפעל בשני מישורים עיקריים; האחד הוא יצירת סביבה שמונעת ככל האפשר תנאים להתפתחות שריפות, והשני הוא טיפול יעיל ומהיר ביותר במקרה שריפה שפרצה, באופן הפועל להצלת חיי אדם ולהפחתת נזקים לרכוש. פעולות אלו מתבססות על סך המאפיינים והנתונים של המקום, למשל מבחינת סוג המבנה וצורתו, תשתיות, מערכות וחומרים שיש בו, כמות האנשים השוהים במקום, פעולות שמבוצעות במתחם וכדומה. על פי הנתונים יתוכנן המרחב באופן שימנע שריפות, לצד בחירת והתקנת ציוד ומערכות מתקדמות שמתאימות לגילוי שריפות ולהתמודדות עימן.


המלצות ובדיקות למניעת שריפות בעסקים

מניעת שריפה בעסקים מורכבת משורה של פעולות ובדיקות שיש לבצע, הכוללות בין היתר:

  • תכנון והערכת סיכונים- מניעת שריפות מתחילה כבר בשלבי תכנון מבנה העסק, עם תהליך מקצועי המלווה ביועץ בטיחות וכולל הערכת סיכונים. הערכה מובילה ליצירת תוכנית בטיחות באש. בין היתר יש לבחור נכון חומרי בנייה עמידים באש ומתאימים לסוג הפעילות בעסק, לבחור ולהתקין נכון תשתיות שונות כמו גז, חשמל, מיזוג ותקשורת, וכן לתכנן דרכי מילוט במבנה, לבנות פתחים להוצאת עשן, ליצור גישה לרכבי כיבוי והצלה, להתקין תשתיות לכיבוי אש, ועוד.
  • בדיקות תקופתיות- בכדי להבטיח את בטיחות העסק מפני שריפות יש צורך לבצע בדיקות תקינות של המקום ושל מערכות רלוונטיות שיש בו, בין אם מדובר בליקויי בנייה ובמערכות חשמל, או במערכות ייעודיות להתמודדות עם אש כמו מערכות גילוי או מערכות נתזים. את הבדיקות יש לבצע עם גורמים מורשים לכך שיספקו לכם גם את האישורים הנדרשים לרשות הכבאות וחברות הביטוח.
  • התקנת ציוד ומערכות להגנה בפני שריפות- בהתאם לדרישות החוק ומאפייני מתחם העסק יש להתקין ציוד ומערכת להגנה בפני אש, כמו גלאי עשן ואש, מערכות ספרינקלרים, מחיצות אש, מערכות להוצאת עשן, מערכות כריזה, מטפים, ארונות כיבוי אש ועוד. הציוד והמערכות נדרשים בבדיקות תקופתיות על מנת לבחון את תקינותם.
  • אחסון נכון של חומרים- חומרים דליקים בבית עסק, כגון חומרי ניקוי, דלקים, דבקים, גזים, חומרים ממיסים ועוד, חשוב לאחסן כיאות באופן שימנע את התלקחותם. בין היתר, יש לאחסנם במכל המקורי שלהם או במכל ייעודי עבורם, ובמקום האחסון של חומרים דליקים חשוב שיהיה מאוורר. כמו כן, יש להימנע מאגירת חומרים דליקים שאינם חיוניים.
  • הדרכת עובדים- לא אחת בהתפתחות של שריפות בעסקים יש מעורבות של הגורם האנושי. אי לכך, קיימת חשיבות רבה לתדרוך עובדי העסק בנושא. התדרוך כולל מודעות למיקומם של אמצעים לכיבוי אש כמו ארונות כיבוי ומטפים, הדרכות לפעולה במקרה של שריפה, הכרת נתיבי מילוט, סיוע לנפגעי אש ותרגול מצבי שריפה מעת לעת.
  • קצין בטיחות- בייחוד בבתי עסק גדולים חשוב למנות עובד שיפעל תחת כובע של קצין בטיחות, שיהיה אחראי על ניהול ופינוי העובדים במקרה של שריפה, ואשר יהיה גם אחראי לבדיקת מצב מערכות גילוי וכיבוי האש בבית העסק.


מניעת של שריפות בבתי מגורים

גם בבתי מגורים יש ליצור סביבה בטוחה בפני שריפות. הפעולות והביקורות שחשוב לבצע הכוללות בין היתר:

  • בין אם מדובר בבניית בית חדש, תוספת בנייה או שיפוץ כללי, חשוב לבצע את העבודות עם חומרים תקניים ועמידים בפני אש, ועם מערכות חשמל, גז ותקשורת תקניות ובטוחות.
  • מערכות ומוצרי חשמל-  קצרי חשמל מהווים גורם עיקרי לשריפות בבתים. לכן חשוב לבצע בדיקה תקופתית של מערכות החשמל בבית, תוך בחינה של תקינות ארון החשמל, הארקה, חווטים, שקעים וכו'. בנוסף, מומלץ להקפיד לקנות מוצרי חשמל בטוחים ולהימנע מכאלו שיש בהם סכנת התלקחות, כמו תנור חשמל ספירלה ומפזרי חום. כמו כן, יש לזרוק מוצרי חשמל שנוטים לקצר ושיש להם חוטים גלויים.
  • גז ובישול- גורם נוסף האחראי לשריפות בבית הוא כל הקשור לבישול, עקב השימוש באש גלויה. לכן אין להשאיר סירים על הכיריים ללא השגחה, ויש להרחיק מאזור הכיריים חומרים דליקים. בנוסף, אם מדובר על כיריים גז יש לבדוק כל שנה את תקינות ברזי וצנרת הגז על ידי טכנאי מורשה.
  • מערכות לגילוי וכיבוי אש- התקינו בבית מערכות לגילוי וכיבוי אש, בין אם מדובר בחיישני גילוי עשן ואש המחוברים לאזעקת הבית, מטפים, מערכת ספרינקלרים וכדומה.

להתקנת מערכות גילוי וכיבוי אש ולקבלת ייעוץ מקצועי בבטיחות באש בעסק או בבית, צרו קשר עם חברת מיקוד תקשורת ובטחון בטלפון 04-8407001

לתיאום פגישת ייעוץ

    מעדיפים להשאיר פרטים טלפונית? לתאום פגישה 1700-502-501

    chevron_left לקבלת ייעוץ ללא עלות