תכנון, אספקה והתקנה של מערכות לכיבוי אש

מערכות של צינורות מים ומתזים, אשר מופעלים במקרה של שריפה. מערכות אלה מיועדות למנוע את התפשטות השריפה ולהקל על פינוי האנשים מהמקום. בצינורות נצברים מים אשר נעצרים בקצה הצינור. בכל מתז ישנו שסתום אשר עם חומר כימי בתוכו. כאשר הטמפרטורות עולות, החומר מזהה זאת והשסתום מפעיל את המתז. מיד המתזים מוציאים מים רבים אשר מונעים מהאש להתפשט. לעיתים מערכות מתזים כוללות גם מכל מים לחירום ומשאבות לשמירה על לחץ המים.

מערכות המותאמות לסוג המבנה ותכולתו- למזעור מרבי של הנזקים

חברת "מיקוד תקשורת ובטחון בע"מ" מציעה מגוון מערכות גילוי עשן ומערכות כיבוי אש, המתוכננות ומותקנות בהתאם לתקנים הרלוונטיים לצורך קבלת אישורי שירותי הכבאות.

מגוון מערכות

כפי שתוכלו לקרוא בהרחבה במאמר על מטפי כיבוי אש, ישנם חומרים שונים הגורמים להתלקחות שריפות ובהתאמה ישנם חומרים שונים המשמשים לכבותן. חברת "מיקוד תקשורת ובטחון בע"מ" מתאימה מערכות כיבוי אש – לסוג המבנה, כמו גם לחומרים בו (נכון בייחוד למערכות המותקנות במפעלים ועסקים שונים) על מנת לספק את המענה ההולם ביותר בעת הצורך, אשר יסייע בכיבוי השריפה תוך גרימת נזק מינימלי ככל הניתן לציוד שבמבנה. בכלל זה אנו מתכננים ומתקינים:

• מערכות מתזים אוטומטיים (ספרינקלרים) לפי תקן ת"י 1596 – תקן כיבוי אש עם מתזים
• מערכות הצפה במים
• מערכות הצפה בקצף
• מערכות התניה כפולה (Pre Action)
• ועוד.

מערכות מתזים אוטומטיים (ספרינקלרים) לפי תקן ת"י 1596

אלו הן מערכות של צינורות מים ומתזים, אשר מופעלים במקרה של שריפה. מערכות אלה מיועדות למנוע את התפשטות השריפה ולהקל על פינוי האנשים מהמקום. בצינורות נצברים מים אשר נעצרים בקצה הצינור. בכל מתז ישנו שסתום אשר עם חומר כימי בתוכו. כאשר הטמפרטורות עולות, החומר מזהה זאת והשסתום מפעיל את המתז. מיד המתזים מוציאים מים רבים אשר מונעים מהאש להתפשט. לעיתים מערכות מתזים כוללות גם מכל מים לחירום ומשאבות לשמירה על לחץ המים. יתרונן הגדול של מערכות מתקדמות אלה, הן המהירות שבה הן נכנסות לפעולה. במקרה של דליקה או שריפה, לאנשי המקום יקח זמן למצוא ולהפעיל ציוד כיבוי אש "ידני", כמו מטפים למשל. כיוון שכל דקה חשובה במקרה של אש שהולכת ומתפשטת, מערכות אוטומטיות עוזרות לנו להציל חיים ורכוש.

מערכות הצפה במים

אלו הן מערכות של צנרת יבשה, אשר בה הספרינקלרים במצב פתוח (לעומת מערכות המתזים האוטומטיות בהן הספרינקלים נפתחים רק במקרה חירום). במקרה בו הגלאים מפעילים את המערכת, כל המתזים משפריצים מים כלפי מעלה בבת אחת. נוצר מעין מסך מכמות גדולה של מים שמונע מהאש לגדול ולהתפשט. נהוג להתקין מערכות אלה במקומות סגורים וצפופים עם אנשים רבים או בקרבת אחסון של חומרים דליקים כמו גז. מערכות אלה חשובות על מנת למנוע אסונות כבדים.

מערכות הצפה בקצף

אלו הן מערכות שעושות שימוש במחוללי קצף הטמונים בתקרה. תערובת מיוחדת של מים ותרכיז קצף מעורבבת במערכת ערבול ומגיעה באמצעות צינורות למחוללים. ביחס למערכות ספרינקלרים, דרושה כמות קטנה יותר של מחוללים (לחדר קטן למשל, יספיק מחולל אחד). מערכת זו חוסכת בכמויות גדולות של מים שדרושות למערכות הספרינקלרים וההצפה במים. כיבוי האש נעשה באמצעות קצף בנפח גדול, מה שחוסך את נזקי המים שהמערכות האחרות גורמות להם.

מערכות התניה כפולה (Pre Action)

אלו הן מערכות גילוי וכיבוי אש, מערכות חכמות, במקומות רגישים למים. הן פועלות בצורה הדומה לצורה בה פועלות מערכות המתזים האוטומטיים. ההבדל נעוץ בחומר בו המערכת משתמשת לצורך כיבוי האש. מערכות ההתניה הכפולה עושות שימוש באוויר דחוס (או בגז אציל בלתי מזיק) במקום במים. שסתום מיוחד מונע חדירת מים לתוך המערכת עד שמתקיימים שני תנאים: מתקבלת פקודה של מערכת גילוי עשן ובנוסף מופעל המתז (בעקבות עליית הטמפרטורה בחדר לכ-70 מעלות). כלומר, פקודת מערכת גילוי עשן לכשעצמה לא תגרום לכניסת מים למערכת, וכך גם ניפוץ של מתז בלבד. מערכות אלו כוללות שסתום מיוחד האחראי על המים ושמו Pre Action. בנוסף, יש צורך בקומפרסור או מיכל גז שימלאו במהירות את הצנרת. לשסתום זה יש גם ברז הפעלה ידני למקרה והמערכת לא פעלה כראוי.

מערכות כיבוי למנדפים

בדיוק כמו שציינו קודם, גם במפעלי מזון או מקומות לממכר מזון יש צורך בהתאמת מערכות לחומרים הנמצאים בשימוש במקום. בשנים האחרונות, יותר ויותר מקומות עושים שימוש בשמן בישול המופק מן הצומח, בניגוד לשמן המופק מן החי אשר היה בעבר יותר רווח במקומות אלו. ההבדל הוא כי השמן הצמחי נוטה יותר לבעירה חוזרת לאחר הכיבוי, דבר אשר הוביל לתקינת תקנים חדשים בעולם (UL 300) ובישראל (תקן 5356) הדורשים התקנת מערכת כיבוי אש ובה חומר היכול להתגבר גם על האש וגם על הבעירה החוזרת.

לתיאום פגישת ייעוץ

    מעדיפים להשאיר פרטים טלפונית? לתאום פגישה 1700-502-501

    chevron_left לקבלת ייעוץ ללא עלות